دوستان عزیز خوشحال می شویم عکس و خاطرات خود را برای ما ارسال نمایید تا در وبلاگ با نام شما قرار گیرد « آخرین بروز رسانی وبلاگ 1392/09/01 »
کلاک كرج
ما آرزوي سلامتي و تندرستي براي شما داريم « آخرین بروز رسانی وبلاگ 1392/09/01 »

کلاک كرج
قالب وبلاگ
نويسندگان
استخاره آنلاین با قرآن کریم

آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بچه های کلاک و آدرس kalak.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





< !تصاوير تصادفي>
کد رایگان چت روم دنیا

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

امامزاده ابراهیم کرج گنجینه ای ناشناخته و شگفت انگیز غار کوههای سرخ کرج

سلسله جبال البرز در حاشیه جاده کرج – چالوس در دل غاری در صخره های عظیم الجثه بر فراز قله کوههای سرخ خود ، گنیجنه ای مذهبی و معنوی با چند پدیده شگفت انگیز در کنار چشم انداز بی نظیر طبیعت را پنهان ساخته که گردشگران کمتر با آن آشنا هستند.
تابلویی در کیلومتر 43 جاده کرج – چالوس نصب شده که بر روی آن عبارت "امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) " درج شده و مسیر منشعب از این مکان پس از طی سه کیلومتر از راه فرعی به روستایی زیبا با نام "تکیه سپهسالار" ، منتهی می شود.
روستای تکیه سپهسالار با بامهای شیروانی رنگارنگ از جمله قرمز و نارنجی، درختان بلند و سرسبز گردو، رودخانه ای خروشان و چشم انداز کوهستانی خود منظره ای دیدنی و زیبا را پیش روی چشمان ، نمایان می سازد.
جذابترین چشم انداز این روستا ، گنبد امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) بر فراز قله صخره ای کوههای سرخ این روستا است چنانکه این امامزاده از بلندای کوه بر روستا ، اشراف دارد.
نردبانی آهنی روی کوه نصب شده که مسیر زمانهای دور به امامزاده به شمار می رفته است.
پل چوبی زیبایی روی رودخانه روستا در حقیقت ابتدای مسیر صعود به امامزاده به شمار می رود و زایران باید مسیری صعب العبور و با شیب زیادی به طول 780 متر را در سینه کش کوه طی کنند.
درحال حاضر خاک سست و مسیر دشوار دسترسی به این امامزاده به گونه ای است که افراد سالمند نمی توانند از آن عبور کنند اما جالب است که هرچند زایران با دشواری زیاد و تنها با عشق به اهل بیت این مسیر را طی می کنند اما ساکنان روستا از پیر و جوان به راحتی در طول روز چندین بار در این مسیر تردد می کنند.
نکته جالب در طول مسیر رنگ قرمز خاک و صخره های این کوه است که به همین خاطر این کوه را "کوه سرخ علی اکبر" می نامند.
ابتدای محوطه آستان امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) ، شماری از شهدای گلگون کفن به خاک سپرده شده اند.
پس از مزار شهدا یک زائرسرا برای ارایه خدمات رفاهی و اقامتی به مسافران وجود دارد که مورد استفاده زایران قرار می گیرد.
اما یکی از ویژگیهای جالب امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) این است که گنبد این امامزاده برخلاف سایر اماکن مذهبی روی ضریح قرار ندارد و به خاطر اینکه امامزاده داخل غار و دربافت کوهستانی قرار دارد، گنبد آن چند متر آنطرفتر از خود بنای امامزاده قرار گرفته است.
این گنبد آجری دارای چهار دریچه است که در محوطه ای بالکن مانند شبیه لژ قرار گرفته و زایران در کنار این گنبد و از فراز حصار آجری این لژ، منظره زیبای دوردست پایین دامنه کوه را به نظاره می نشینند.
در پشت بنای امامزاده ، محفظه ای کوچک و دود اندود روی دیوار صخره ای کوه برای ادای نذر زایران و روشن کردن شمع نصب شده که خلوتگه معنوی بسیاری از دلهای حاجتمند و عاشق اهل بیت (ع) به شمار می رود.

اما از دیدنی های جالب این امامزاده این است که در محوطه پشت آستان مقدس آن، صخره ای دو تکه به ارتفاع تقریبی 10 متر قرار دارد که هر 30 ثانیه یکبار دو قطره آب به موازات هم از آن به پایین می چکد.
این صخره به نام "صخره آب چکان" معروف است و برخی از ساکنان براین باورند که این صخره برای شهادت این امامزاده ، اشک می ریزد.
جای شگفتی است هنوز منبعی برای این آب پیدا نشده است چراکه فضای اطراف صخره ها خالی است و هیچگونه یخ ویا برفی هم روی صخره های آن دیده نمی شود.
از این روست که برخی ساکنان و زایران نیت کرده و زیر این صخره می ایستند تا قطره آب به سرشان بریزد و معتقدند این آب شفابخش و مراد دهنده است.
بنای امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) در داخل کوه ساخته شده و فضایی بسیار معنوی و شورانگیز دارد.
به محض ورود به داخل بنای این امامزاده ، با فضایی ساده روبرو می شویم ، در گوشه ای از دیوار ، دری چوبی منقشی توجه را به سوی خود جلب می کند.
روی این در چوبی با هنرمندی این عبارات نقش بسته است:
"وقف نمودم یک جام در را مشهدی رضی
از برای آستانه حضرت سپهسالار 1/3/32
عمل صناعت شعار استاد صفرعلی نساجی در سنه 1322"
شگفت آورترین دیدنی امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) در بارگاه و محل ضریح این امامزاده مشاهده می شود چراکه اول آنکه این ضریح داخل غار قرار دارد و سقف آن صخره کوه است و جالبتر آنکه زایران به محض قدم گذاشتن به فضای کوچک این بارگاه با سرمای غیرقابل توصیف و باد یخی روبرو می شوند.
برودت این فضا به حدی است که بهتر است زایران هنگام ورود به این فضا لباس گرم همراه خود داشته باشند.
ضریح مطهر اصلی این امامزاده چوبی است که در حال حاضر ضریح فلزی مشبک آهنی برروی آن نصب شده و رنگ سبز این ضریح در کنار پارچه ای سبز رنگ که روی ضریح انداخته شده، جلوه ملکوتی آن را صدچندان ساخته و موجد آرامش دل و جان است.
در کنار این ضریح غار کوچکتری از بارگاه ملکوتی منشعب شده که در حقیقت منبع سرمای این بارگاه نیز هست.
چشمه آبی از این غار جاری است که معروف به "آب مراد" است و اکنون دهانه این غار کوچک توسط منبع آبی بسته شده تا زایران به راحتی از این آب گوارا که بطور طبیعی بسیار خنک هم هست ، استفاده کنند.

انتهای این غار کوچک پیدا نیست اما گفته می شود این غار به غاریخ مراد واقع در منطقه آزادبر گچسر کرج می رسد.
دریچه ای مستطیل شکل بالای این غار کوچک نیز وجود دارد که به شکل کولر است و به طور طبیعی باد سردی از آن به داخل محوطه بارگاه ملکوتی امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) ، می وزد.
همه این شگفتیها در کنار بارگاه ملکوتی امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) حال و هوایی خاص را بر این مکان مقدس حاکم ساخته و حس نزدیکی به خدا به واسطه قرار گرفتن در بلندای کوه و دیدن این همه شگفتی ، بیشتر در این مکان ملکوتی حس می شود.
زایران زیادی برای ادای نذر و برآورده شدن حاجتهای خود به این امامزاده متوسل شده اند و از عنایات و کرامات این امامزاده ، بهره وافر برده اند.
اما نسب این امامزاده بزرگوار به حضرت علی (ع) می رسد، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج می گوید: در کتاب "بحر النساب" نام این امامزاده ، "ابراهیم بن برهان الدین بن محد بن حسین بن اصغر بن علی بن ابیطالب" ، آورده شده که به نام "سپهسالار" مشهور شده است.
"رحمان مخاطب" افزود: امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) همراه امامزاده داوود (ع) با لشکری به زیارت امام رضا(ع) می رفتند که سپاهشان در "الموت اشکور گیلان" شکست خورده و سپاه متواری می شود.
امامزاده داوود (ع) در کوههای تهران به شهادت می رسند و امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) در آسارا به غاری پناه می برند که در همان محل به شهادت می رسند و ضریح مطهر این امامزاده درست در محل شهادتشان نصب شده است.
وی درباره قدمت بنا نیز می گوید: داوود میرزا و حسین میرزا از نوادگان مظفرالدین شاه نذری می کنند و چون حاجتشان برآورده می شود بنای فعلی امامزاده و متعلقات آن را برپا می کنند.
مخاطب افزود: 10 در چوب منبت کاری شده بسیار ارزشمند در این امامزاده مطهر وجود داشته اما اوایل انقلاب شخصی با معرفی خود به عنوان نماینده اوقاف این درها را تحویل گرفته و به جای نامعلومی منتقل کرده است.
امامزاده ابراهیم سپهسالار (ع) علاوه بر قداست معنوی خود دارای ظرفیت گردشگری فراوانی نیز هست که باید برای توسعه آن کوشید.
اما مسیر دشوار این امامزاده از مهمترین دلایل توسعه نیافتن گردشگری این منطقه به شمار می رود که در حال حاضر کارگران با دشواری بسیار و ساعتها کار و تلاش در صخره های کوه سرخ در تلاشند تا مسیر دسترسی به این امامزاده را مهیا سازند.
پیمانکار طرح ساخت مسیر دسترسی به امامزاده ابراهیم سپهسالار می گوید: در این طرح قرار است مسیر سست کوهستانی تسطیح شده و سرتاسر راه به پلکان ، سایه بان و چراغ مجهز شود.
"محمد تربتی" افزود: کف این مسیر با بتون آرمه عیار 300 پوشیده می شود و این مسیر در مجموع به سه هزار متر مکعب سنگ نیاز دارد.
در حال حاضر کار دشوار تسطیح این مسیر با انفجارهای آرام و با احتیاط در حال اجرا است.
درطول مسیر نیز محل ساخت رستوران ، استراحتگاه و ... نیز پیش بینی شده است.
این طرح در دو مرحله با اعتبار یک میلیارد تومان در حال اجراست و انتظار می رود هزینه بیشتری صرف آن شود چراکه درنظر است هتل 60 اتاق سه ستاره ای نیز در طول مسیر ساخته شود.
این طرح که از پاییز سال گذشته با مشارکت سازمان اوقاف تهران و شرکت "ارتباطات سازان عصر فردا" آغاز شده باید تا پاییز آماده شود.
به هرحال روستای تکیه سپهسالار با داشتن شرایط خارق العاده و مطلوب طبیعی در کنار داشتن یک امامزاده مطهر می تواند به یکی از مهمترین قطبهای گردشگری منطقه تبدیل شود.
گردشگری مذهبی یکی از مهمترین اشکال گردشگری ایرانیان به شمار می رود که ریشه در باورها و ایمان آنان دارد.
گردشگری مذهبی در کنار گردشگری روستایی و طبیعت از بهترین گونه های گردشگری مطلوب به شمار می رود که توسعه آن منافع زیادی برای توسعه روستا و منطقه درپی دارد.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:17 ] [ حامد آزادواری ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

لطفا جهت تكميل اطلاعات و اخبار هاي گذشه كلاك و نگهداري آنها با ما تماس بگيريد
موضوعات وب
< !آب و هوای کلاک >
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 219
بازدید کل : 15043
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک

خرید بک لینک